FE 24mm F2.8 G, FE 40mm F2.5 G i FE 50mm F2.5 G
Te lekkie, nieduże modele zapewniają wysoką jakość obrazu i piękny efekt bokeh. Doskonale spełnią oczekiwania fotografów i wideofilmowców, dla których ważna jest zarówno jakość obrazu, jak i mobilność.
Nowe obiektywy są pomyślane jako idealny zestaw do fotografowania i filmowania różnorodnych scen, takich jak krajobrazy, portrety czy życie codzienne. Po zamontowaniu na korpusie pełnoklatkowym lub APS-C każdy z nich zapewnia wysoką rozdzielczość, intuicyjną obsługę oraz szybką, dokładną i cichą pracę systemu AF.
— Dzięki nieustannie wprowadzanym przez Sony innowacjom powstają nowe narzędzia dla twórców pragnących utrwalać piękno świata — mówi Yann Salmon Legagneur, dyrektor ds. marketingu produktu w dziale Digital Imaging Sony Europe. — Niewielkie, wyrafinowane obiektywy FE 24mm F2.8 G, FE 40mm F2.5 G i FE 50mm F2.5 G mają znakomitą rozdzielczość i urzekający efektem bokeh, a ich nabywcy będą mogli uchwycić tę samą scenę z różnych perspektyw.
Nowe obiektywy różnią się długościami ogniskowej i przeznaczeniem. Model 50 mm będzie najlepszy do portretów, 40 mm do filmowania i fotografowania codzienności, a 24 mm do utrwalania krajobrazów. Razem tworzą one fantastyczny zestaw, znakomicie wykonany oraz intuicyjny w użyciu.
Wszystkie trzy obiektywy mają jednakowe wymiary (68 mm średnicy i 45 mm długości), tę samą średnicę filtra (49 mm), niemal identyczną wagę (FE 50mm F2.5 G 174 g, FE 40mm F2.5 G 173 g, FE 24mm F2.8 G 162 g), co ułatwia ich wymianę nawet na aparacie zamontowanym w gimbalu. Nie różnią się też wyglądem zewnętrznym, mają jednak wyraźne oznaczenia ogniskowych.
Wysoka rozdzielczość i kompaktowa konstrukcja
Mimo małych wymiarów i wagi obiektywy FE 24mm F2.8 G, FE 40mm F2.5 G i FE 50mm F2.5 G gwarantują wysoką jakość obrazu, charakterystyczną dla całej serii obiektywów G. Do uzyskania tych właściwości przyczynia się najnowocześniejsza optyka z soczewkami asferycznymi i ze szkła ED (o bardzo małej dyspersji)[i], które zapewniają wysoką rozdzielczość i zapobiegają przekłamaniom barw. W szczególności, dzięki soczewkom asferycznym obraz pozostaje ostry również w rogach kadru, nawet przy maksymalnie otwartej przysłonie i minimalnej głębi ostrości.
Wspaniały bokeh obiektywu typu G jest wynikiem optymalizacji przysłony kołowej i występuje przy jej pełnym otwarciu (FE 50mm F2.5 G: F2.5 przy 50 mm, FE 40mm F2.5 G: F2.5 przy 40 mm, FE 24mm F2.8 G: F2.8 przy 24 mm).
Obiektywy zaprojektowano z myślą o poręczności i mobilności. Są na tyle nieduże i lekkie, że można ich używać w każdym miejscu. Optymalnie zbilansowane wymiary i waga ułatwią fotografowanie i filmowanie portretów, codzienności i krajobrazów aparatem pełnoklatkowym lub APS-C zamontowanym w gimbalu itp. W rezultacie użytkownik z łatwością dobierze obiektyw do każdej sceny lub motywu.
Odległość nastawiania ostrości
Obiektyw 50 mm FE 50mm F2.5 G umożliwia fotografowanie i filmowanie portretów i scen z życia codziennego z odległości od 0,35 m w trybie AF i 0,31 m w trybie MF. Maksymalne powiększenie to 0,18× (AF) i 0,21× (MF).
Obiektyw FE 40mm F2.5 G ma ogniskową 40 mm, a jego kąt widzenia jest doskonały do utrwalania na zdjęciach i filmach prostych, codziennych sytuacji. Minimalna odległość nastawiania ostrości w tym modelu wynosi 0,28 m w trybie AF i 0,25 m w trybie MF, a maksymalne powiększenie to 0,20× (AF) i 0,23× (MF). Kąt widzenia obiektywu 40 mm jest polecany zwłaszcza do filmowania, ponieważ zapewnia naturalne pole widzenia. W przypadku fotografowania, ogniskowa 40 mm pozwala wyodrębnić główny motyw z tła.
FE 24mm F2.8 G to obiektyw szerokokątny o ogniskowej 24 mm, pozwalający uzyskać ostre tło podczas zdjęć z gimbala lub na selfie robionych z uchwytu. Minimalna odległość nastawiania ostrości w tym modelu wynosi 0,24 m w trybie AF i 0,18 m w trybie MF, a maksymalne powiększenie — 0,13× (AF) i 0,19× (MF). Oznacza to zatem możliwość wykonywania także zdjęć zbliżeniowych z rozmytym tłem.
Duża funkcjonalność i niezawodność
Mimo niewielkich wymiarów każdy z obiektywów jest wyposażony w przycisk blokady ostrości, przełącznik trybu ostrości, pierścień przysłony i przełącznik dźwięku przysłony. Działanie przycisku blokady ostrości można dostosować do własnych potrzeb, wybierając odpowiednią funkcję w menu. Nastawianie przysłony pierścieniem na obiektywie jest o wiele bardziej naturalne i intuicyjne niż pokrętłem na korpusie aparatu. Użytkownik może ponadto wyłączyć kliknięcia przysłony, dzięki czemu nie zostaną one nagrane na filmie. Z kolei system Linear Response MF bezpośrednio odzwierciedla zamiar fotografa, zapewniając dokładne, liniowe i natychmiastowe reakcje pierścienia ostrości podczas ręcznej regulacji, a tym samym możliwość wprowadzania delikatnych korekt ostrości.
Aluminiowa obudowa z wygrawerowanym logo Sony nadaje obiektywowi elegancki, luksusowy wygląd i zwiększa wytrzymałość oraz trwałość. Gwinty na tubusie i osłonie obiektywu mają jednakową średnicę[ii] (49 mm), co umożliwia użycie identycznych filtrów i przykrywek. Odporna na pył i wilgoć konstrukcja[iii]pozwala bez obaw korzystać z obiektywu także na dworze.
Szybki, dokładny i cichy system AF
W systemie AF obiektywów FE 24mm F2.8 G, FE 40mm F2.5 G i FE 50mm F2.5 G zastosowano dwa silniki liniowe. Zapewniają one szybkie, dokładne ustawianie i śledzenie ostrości, nawet w przypadku nagłej zmiany w sposobie poruszania się obiektu. Cicha praca autofokusa pozwala na użycie go podczas filmowania.
Dostępność
Obiektywy FE 24mm F2.8 G, FE 40mm F2.5 G i FE 50mm F2.5 G będzie można nabyć od kwietnia 2021 r. u autoryzowanych dealerów Sony.
Uwagi:
[i] FE 24mm F2.8 G: 1 soczewka ED, 3 soczewki asferyczne
FE 40mm F2.5 G: 3 soczewki asferyczne
FE 50mm F2.5 G: 1 soczewka ED, 2 soczewki asferyczne
[ii] Nie dotyczy FE 24mm F2.8 G.
[iii] Nie gwarantuje się stuprocentowej odporności na pył i wilgoć.