Sony ma podobno ogłosić nowy aparat bezlusterkowy z pełnoklatkową matrycą w marcu lub kwietniu 2023 roku, a może to być przełom dla vlogerów i twórców treści. Sony ZV-FE100 ma być hybrydą aparatu do vlogowania i profesjonalnego aparatu, z funkcjami takimi jak nagrywanie wideo w 4K z prędkością do 60 fps i 120 fps (bez kadrowania), nagrywanie 10-bitowe na kartę, obsługa Slog3 i stabilizacja IBIS + Gyro.
Ale co to oznacza dla vlogerów? I jak porównuje się do innych aparatów na rynku? W tym wpisie na blogu postaramy się odpowiedzieć na te pytania i dać ci przegląd tego, czego można się spodziewać po Sony ZV-FE100.
Czym jest Sony ZV-FE100?
Sony ZV-FE100 jest plotkowanym aparatem bezlusterkowym z pełnoklatkową matrycą, który może być skierowany do vlogerów i twórców treści. Ma być oparty na α7S III, który jest flagowym modelem Sony pod względem wydajności w słabym świetle i wideo. Jednak ZV-FE100 może mieć pewne różnice od α7S III, takie jak:
– Matryca 12 MP zamiast 24 MP. To może oznaczać mniejszą rozdzielczość dla zdjęć, ale lepszą wydajność w słabym świetle i szybszą prędkość odczytu dla wideo.
– Brak wizjera. To może sprawić, że aparat będzie bardziej kompaktowy i lżejszy niż α7S III, ale także mniej wygodny do fotografowania w jasnym słońcu lub komponowania ujęć z precyzją.
– Niższa cena niż α7S III. α7S III kosztuje $3499 / £3799 / AU$5999 przy premierze, co jest dość drogie dla większości vlogerów. ZV-FE100 może być bardziej przystępny i dostępny dla szerszej publiczności.
Oczywiście są to tylko plotki i spekulacje na ten moment i nic nie zostało potwierdzone przez Sony jeszcze. Ale jeśli są prawdziwe, to ZV-FE100 może być bardzo ciekawą opcją dla vlogerów, którzy chcą aparatu pełnoklatkowego z wysokiej klasy funkcjami wideo.
Jakie są zalety aparatu pełnoklatkowego dla vlogowania?
Aparat pełnoklatkowy ma większą matrycę niż aparat APS-C lub Micro Four Thirds. Oznacza to, że może rejestrować więcej światła i produkować obrazy z mniejszym szumem i większym zakresem dynamiki. Oznacza to również, że może tworzyć płytszą głębię ostrości (lub rozmyte tło) przy użyciu szerokich przysłon lub teleobiektywów.
Te zalety mogą robić różnicę podczas nagrywania filmów w słabym świetle lub gdy próbujesz osiągnąć kinowy wygląd swoich materiałów. Aparat pełnoklatkowy może również oferować lepszą jakość obrazu i reprodukcję kolorów niż aparaty z mniejszymi matrycami.
Jednak są też pewne wady używania aparatu pełnoklatkowego do vlogowania. Po pierwsze, zwykle są większe i cięższe niż aparaty z mniejszymi matrycami, co może je czynić mniej przenośnymi i wygodnymi do trzymania przez dłuższy czas. Mają też tendencję do krótszej żywotności baterii niż aparaty z mniejszymi matrycami.
Inną rzeczą do rozważenia jest to, że nie wszystkie obiektywy są kompatybilne z aparatem pełnoklatkowym. Niektóre obiektywy są zaprojektowane tylko dla aparatów APS-C lub Micro Four Thirds i będą powodować winietowanie (lub ciemne rogi) przy użyciu na aparacie pełnoklatkowym. Aby uniknąć tego problemu, będziesz musiał używać obiektywów specjalnie przeznaczonych dla aparatów pełnoklatkowych lub mieć adapter E-mount.
Jak porównuje się Sony ZV-FE100 do innych aparatów?
Nie ma wielu innych aparatów, które oferują podobne funkcje jak plotkowany Sony ZV-FE100. Najbliższym konkurentem byłby prawdopodobnie Canon EOS R6 ($2499 / £2499 / AU$4299), który jest również aparatem bezlusterkowym z pełnoklatkową matrycą, który może nagrywać wideo w 4K z prędkością do 60 fps (ale nie 120 fps) ze stabilizacją IBIS (ale nie Gyro).
Canon EOS R6 ma pewne zalety nad plotkowanym Sony ZV-FE100, takie jak:
– Wyższa rozdzielczość matrycy (20 MP vs 12 MP)
– Wizjer
– Ekran dotykowy o zmiennej kącie
– Podwójne gniazda na karty
– Lepsza wydajność autofokusa
Jednak ma też pewne wady w porównaniu z plotkowanym Sony ZV-FE100,
takie jak:
– Brak obsługi Slog3
– Brak obsługi nagrywania 10-bitowego
– Problemy z przegrzewaniem się podczas długiego nagrywania filmów
– Droższy
Innym możliwym konkurentem byłby Panasonic Lumix S5 ($1999 / £1799 / AU$3299), który jest również aparatem bezlusterkowym z pełnoklatkową matrycą, który może nagrywać wideo w 4K z prędkością do 60 fps i 180 fps (z kadrowaniem) ze stabilizacją IBIS + OIS.
Panasonic Lumix S5 ma pewne zalety nad plotkowanym Sony ZV-FE100,
takie jak:
– Niższa cena
– Ekran dotykowy o zmiennej kącie
– Obsługa V-log i HLG
– Obsługa nagrywania 10-bitowego
Jednak ma też pewne wady w porównaniu z plotkowanym Sony ZV-FE100,
takie jak:
– Mniejsza rozdzielczość matrycy (24 MP vs 12 MP)
– Gorsza wydajność w słabym świetle
– Brak obsługi Slog3